Het gaat niet heel lekker met de A-merken in de supermarkt. Door de stijgende prijzen en hier en daar lege schappen, laten steeds meer klanten de topmerken links liggen. De totale verkoop van de top 100 A-merken daalde met 9 procent in 2024 vergeleken met een jaar eerder, berekende marktonderzoeker Circana, die al sinds 2005 de lijst bijhoudt, zo meldt onder meer de NOS.

Een groot deel van deze daling komt door het verbod op de verkoop van tabaksproducten in de supermarkt sinds 1 juli 2024.

Sigarettenmerk Marlboro stond namelijk tot en met 2023 steevast op de eerste plek in de top 100, vorig jaar daalde dit merk naar nummer vier en zal dit jaar helemaal uit de lijst verdwijnen.

De daling valt ook deels te verklaren doordat in supermarkten steeds vaker versproducten verkocht worden. Daar zitten maar weinig A-merken bij.

Huismerk wint van A-merk in supermarkt

Ook is er een verschuiving gaande naar huismerken. Dat komt mede door de hogere prijzen van de duurdere merken, maar ook doordat supermarkten meerdere keren onenigheid hebben gehad met de merken, wat leidde tot lege schappen. Iets wat nu ook gebeurt met koffiemerk Douwe Egberts dat in meerdere supermarkten langere tijd niet te vinden was door gesteggel over prijzen.

Toch blijven enkele merken nog steeds uitzonderlijk goed scoren. Coca-Cola merkt vooral meer verkoop van de laagcalorische producten en biermerk Hertog Jan heeft ondertussen Heineken beroofd van de titel grootste biermerk.

LEES OOK: Prijzen voeding in de supermarkt kunnen verder oplopen in 2025, verwacht ING